فقط مفهوم رضایت به تعهد است. کارشناسان بازاریابی اظهار داشته اند که (بخش بندی،هدف گیری بازارو جایگاه یابی در بازار) بخش های بازاریابی استراتژیک هستند و چهار عنصر بازاریابی(قیمت،محصول،توزیع،ترفیع) بخش های بازاریابی تاکتیکی می باشند.عناصر شاخص از رفتار واقعی تعیین کرده اند.با این حال، برخی از محققان رفتار مشتری در صورت یک بعدی رفتار به رغم طبیعت چند بعدی آن مشخص کرده اند. با توجه به یی و لا (2004)، تمام مشتریان راضی نمی شوند که تاثیر مثبتی بر نتیجه یک شرکت داشته باشند. به عنوان مثال،
دارد،فروشنده ذکر کند و پنهان نکند(البته در صورتیکه نقص و عیب خیلی مهم نباشد وگرنه پنهان کردن نقص و عیب،غل و غش است و حرام می باشد).[10]نتیجه گیریمطالعه قوانین مالی و تجاری و اقتصادی اسلام بخوبی روشن می سازد که:اسلام هدف اصلی خود را تنها بالا بردن سطح زندگی مالی مردم و بهبود وضع خوراک،لباس،مسکن و سایرموجبات آسایش قرار نداده است بلکه به همراه این منظور و بالاتر از آن، تکامل روحی و فضایل اخلاقی موردنظر بوده است و تمام نکاتی را که در بازاریابی اجتماعی مطرح می شود، در تعالیم اسلامی نسبت به آنها توصیه شده است.در مجموع این نتیجه حاصل می شود که بازاریابی درست و اصولی دارای هیچ گونه انحرافی نیست و انتقادهایی که نسبت به آن به عمل می آید، در واقع در مورد بازاریابی غیر اصولی است.مهمترین وجه تمایز بین رضایت مشتری در بازارهای صنعتی نسبت به بازارهای مصرفی در این است که عرضه کننده صنعتی برای سنجش رضایت با یک گروه و سیستم خریدار روبه رو میشود، نه یک بهتر پیش مىبرند. به طور مشخص، وقتى نرم افزارهاى کاربردى کسب و کار (Business App) با هزینههاى پس از خرید آنان، بیش از ارزش منافع ناشى از به کار گیرى آنها هزینه براى مشتریان در بر دارد، باید جهت تحقیق و توسعهى خود را بدین سوى بگردانیم که چگونه محصولات، بهتر کارکنند و امکان یکپارچه سازى داشته باشند.ما بازخورهاى اساسى از مشتریان خود دریافت مىکنیم. آنان مىخواهند ز محصولات ما که تمایلى به افزودن کارکردهاى بیشتر بدانها نداریم، مزیت افزون ترى ببرند. این همان چیزىست که مىخواهیم به آن بپردازیم.فرامینگهام- شرکت SAP AG بخش اولیه نخستین سرویس میزبان CRM را بر اساس تقاضاهای بخش فروش اتوماسیون عرضه کرد. عرضه کامل، به نام SAP CRM On Demand نامیده میشود که سال بعد بازار میزبان و سرویسهای برنامهها را به سیستم فروش خواهد افزود. نرمافزار در سرورهای آیبیام با پایگاه اطلاعاتی DB2 اجرا میشود.Michael Michlovich، مدیر فروش و بازاریابر DuPont IT ارتباطات شما هستند که باید مدیریت شوند. سیستم Microsoft CRM به شما کمک میکند تا ارتباطات و تعاملات سازمانی خود را بطور اثربخش مدیریت و کنترل نمایید. اهی ممکن است با دیدن بیلبورد شرکتهای معروف در سطح شهر، این سوال در ذهن ما پیش بیاید که چرا این شرکتها با این که بسیار معروف هستند و همه آنهارا می شناسند، باز هم هزینه بسیار زیادی را برای بیلبورد صرف می کنند. پاسخ بسیار روشن است: همه این برندها را می شناسند، اما همه به آنها فکر نمی کنند.بیلبوردها برای این هستند که مردم به برندهای معروف فکر کنند. به ندرت پیش می آید که اولین تاثیر و یا اولین تلاش فروش شما منجر به فروش شود. اعلب تاثیرات متعدد فروشنده در مراحل مختلف خرید است که در نهایت منجر به فروش می شود. این یک واقعیت انکارناپذیر در فروش است. مفهوم بازاریابی قطره ای به همین نکته اشاره دارد. ارائه مستمر پیام و برند به مشتری بالقوه، کسی که هنوز محصولات شما را خریداری نکرده است. بعبارت دیگر در تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند چنانکه نام تجاری محصول موردنظر مشتری در دسترس وی نباشد به راحتی «برند» دیگری را جایگزین آن می کند و این نشاندهنده کاهش وفاداری مشتریان است. رقابت قیمتی نیز معنی سابق را از دست داده است و سازمانهای بازار گرا و مشتری مدار به جای رقابت بر سر قیمت به حفظ و ارتقای وفاداری مشتری به عنوان ابزاری جدید در بازاریابی می اندیشند .(14) مدیران کامیاب کسانی هستند که سازمان خود را با شرایط روز همگام میسازند. این همگامی زمانی امکانپذیر است که کارکنان و مدیران گرایش به بازار را به عنوان یک فرهنگ و بینش بپذیرند. شناخت نیازها و انتظارات مشتریان و پاسخگویی به تغییرات ایجاد شده در بازار نقش کلیدی در موفقیت شرکت بازی میکند.امروزه تاکید تجارت بینالملل بر آن است که به طور مداوم به ایجاد ارزش برای مشتریان بپردازد. یک کسب و کار، زمانی بازارگراست که فرهنگش به طور نظاممند به خلق ارزش مورد انتظار مشتریانش بپردازد. در یک کسب و کار